Трябва да се има предвид, че в подобни случаи формирането на общност може да надскочи институционалната рамка. Вероятно институционалните мотиви изобщо не предвиждат изграждането на общност. Ако се породи общност, това става непланирано и след като тя е вече възникнала, институционалните желания могат единствено да я ограничават или стимулират или дори забранят, но те не я генерират. В случая, който разглеждам, спонтанно възниква сплотеност и взаимна симпатия. Въз основа на проведените интервюта мога да направя извода, че всички участници преживяват инициативата позитивно с усещането за екипност и творчески колектив; някои от тях дори говорят за приятелство. Тук важна роля играе и самият интерактивен характер на Детския университет. Деца и родители предлагат своя любима тема за конкретно занятие или личност, която да гостува. В отделни случаи по предложение на родител занятието се изнася извън територията на университетската галерия в други подходящи и нови места. Но общността се поддържа, само ако са налице реципрочни усилия. Родителите участват в мейлинг лист и в началото на всяка седмица получават персонални имейли за предстоящото съботно занимание. Темата се обявява на уебсайта на галерията и на фейсбук страницата на Детския университет – пространството е отворено за коментари и предложения. На фейсбук страницата непрекъснато се качват снимки от занятията, публикуват се хипервръзки към релевантни уебматериали, свързани с изкуството и детското творчество; правят се коментари и се изказват препоръки. И разбира се всички, ангажирани по някакъв начин с инициативата, могат да го направят. Родителите са щастливи да видят в прозрачността на социалните медии снимки на децата си, приобщени в оригинални творчески моменти. Резултатът е мрежа, където всеки с готовност откликва на общата дейност. Това е много повече от обучение в нестандартни условия, различаващи се училищните – това е общност.
Детският университет притежава множество отличителни характеристики, но сред тях изпъква именно създалата се възможност за оформяне на общност. Всички са съпричастни към случващото се и участват в неговото изграждане. Такава общност не предполага единомислие. Напротив, тя съществува като съвместност на различни интереси и нагласи, спрегнати от обща страст към изкуството и към експериментирането с изкуство. Породилата се солидарност рефлектира обратно и върху самите занятия и върху взаимоотношенията между инструкторите и децата. Подобно на всяко социално образувание общностите са с различна устойчивост и трайност, но по правило те възникват и се разпускат. Детето навлиза в пубертета и интересите му се изменят, страстта към рисуването отслабва. Инструкторите студенти завършват висшето си образование и започват кариера, несвързана с обучаването на деца. В този смисъл разглежданата тук общност е с перформативен характер, тя се изпълнява от своите членове и трае, докато се изпълнява. Участието в общност е за участника периферно, а не конститутивно – във всеки момент той има свободата да напусне общността, без това да наруши интегритета му. В теорията за ситуирано учене чрез участие в практически общности дефиницията за общност включва три компонента (Wenger 1998: 72–85). Първо, за да добие общността вътрешна консистентност, е нужно съвместно ангажиране (практическо) с конкретната дейност и този проявен от всички членове ангажимент поражда усещането за принадлежност. Дейността е обща, но тя допуска вътрешно диференциране и хомогенността не е необходимо условие. При моя случай с Детския университет са ангажирани различаващи се по възраст и социален статут агенти, които допринасят по свой индивидуален начин. Ангажирането обаче е практическо и изисква съвместни усилия и труд. На второ място имаме колективно преговаряне на съвместни начинания и колективен отговор на ситуации. Последният компонент е споделеният репертоар – съвместни рутинни действия, изказвания, отличителни знаци, жестове, наративи, но също и колективно оформили се представи. Репертоарът служи, за да повиши вътрешната кохерентност, но и за да маркира общността и да я обособи от съседни или сродни общности. Ние видяхме, че такава роля на отличителен маркер изпълнява и наименованието «Детски университет».
Такива общности, в които участваме и така се учим, отхвърлят бинарните опозиции на физическо и ментално, емоционално и мисловно. «Понятието за участие разтрогва дихотомиите между мозъчна и телесна дейност, между съзерцание и отдаване, между абстрактно и емпирично – личностите, действията и светът се имплицират във всяка мисъл, реч, познание и учене» (Lave and Wenger 1991: 52).
Общностите са винаги трансформативни. Те израстват постепенно от взаимодействията между своите членове, но веднъж оформила са, общността изменя всеки участник. Не е задължително това да е за добро, за да бъде общността продуктивна. Ако в конкретния случай изкуството носи етически елемент, той се отнася до конструирането на нова реалност, която ни изменя и чрез която преконфигурираме и самите себе си.
Заключение
От днешна позиция хората, които са били съпричастни към разгледаната в настоящия текст инициатива, оценяват участието си с позитивен ефект. В интервютата родителите споделят, че Детския университет е спомогнал за развитието на когнитивните, двигателните и социални умения на децата, но също и за тяхното въображение и «мислене извън рамката», както се изразява един от тях. Поради спецификата на Детския университет децата усвояват знания, визуална култура и практически умения, но също така получават етически уроци, добиват нови впечатления и усещания и участват в емоционални ситуации. Гледайки картини, които след това претворяват по свой начин в спонтанни рисунки, за да станат автори в обща изложба на края на всяка година, децата се чувстват истински «малки творци». Изключително важно е и признанието на родителите, че заедно с малките си деца и те са се учели «в движение». Безспорно не става въпрос за усвояване на информация в областта на изкуството, а за едно усилване или положително надграждане на отношенията между родител и дете. Родителят научава нови неща в отношенията с детето си. Самото участие в общността е за нейните членове с характера на учене. Ученето не е кумулативно усвояване на знания, а откривателство и трасиране на нови връзки – с твоето дете, с екипа и социалната група, с човека срещу теб, с изкуството и с материалите на изкуството. Това се отнася до всички, взели участие. Веси (31 г.) твърди, че по време на следването ѝ в университета детската школа е успяла да ѝ предостави възможности, непостижими в условията на лекционната зала или ателиетата за студенти. Това е така, защото работата с деца е специфична. Онова, което студентът научава в аудиторната зала, подлежи на преработка и превод. То трябва да се асимилира и адаптира към детското възприятие и мисловност. Следователно преподавайки елементарна история на изкуството и практически художествени умения на деца, студентът продължава да учи. Можем да твърдим, че ситуацията е илюстративна за това как самото участие в един колективен формат на творческо ателие има облика на учене, което е трансформативно. Изводът е валиден дори ако мястото на студента се заеме от квалифициран педагог – педагогическата ситуация може да се разглежда като ситуация на реципрочни въздействия и споделено учене. Александра и Ема признават, че работата с деца освен «зареждането» с положителни емоции им е помогнала да развият комуникативни умения, вкл. да се работи в група и с група и да се говори пред аудитория. Но със сигурност детската школа има за всеки участник и микроефекти, които остават напълно несъзнавани и могат да се осъзнаят едва окрупнено и ретроактивно.
Изкуството е онази ръководна нишка, която сплотява членовете на този малък колектив, наречен «Детски университет». Тук изкуството не се мисли като абстрактен идеал или генерализирана идея, а като страст – страст към изкуството. В действителност тази страст структурира породилата се общност. Важното тук е, че анализираната от мен творческа дейност се случва като колективна и ефектите от нея са неминуеми колективни. Въздействията и взаимните резонанси вътре в групата са колективни. Такива са разглеждането и дискутирането на художествени произведения, работата с материали, изработването на рисунки или пластики и колажи. И финалният продукт, например детската рисунка, също носи отпечатъка на този характер.
Разгледаният тук проект под название «Детски университет» е за хората, участвали в него, включително и за автора, не само скъп спомен, но и опит. Той поставя множество въпроси и може да послужи не толкова като модел, колкото като случил се и усвоен опит, който да бъде изходна точка за нови анализи и за моделирането на нови проекти.
Литература
1.Генова, И. (съст.) 2012. Колекция Европейска живопис Семейство Божидар Даневи. Каталог. София: Нов български университет.
2. Hooper-Greenhill, E. 1994. Museums and their Visitors. London and New York: Routledge.
3. Ingold, T. 2014. An Ecology of Materials. // Witzgall, S., Stakemeier, K. (eds.) Power of Material/Politics of Materiality. Berlin and Zürich: Rowman & Littlefield, 59–65.
4. Lave, J. and Wenger, E. 1991. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
5. Sayers, E. 2016. From Art Appreciation to Pedagogies of Dissent. // Hickey-Moody, A., Page, T. (eds.) Arts, Pedagogy and Cultural Resistance. London and New York: Rowman & Littlefield, 133–152.
6. Wenger, E. 1998. Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.